Ondersteun je collega’s
Bereik samen het beste resultaat
Welke rol hebben de IB'er en directeur als het gaat om de schoolontwikkeling? Een vraag die velen...
Op 24 november was het zover! Op het Van Binnenuit Festival presenteerde Nicole Hanegraaf haar boek 'Onderwijs van Binnenuit'.
Bijna een op de zes kinderen groeit op in een eenoudergezin, en dat aantal wordt steeds hoger. In 2010 waren het ruim 640.000 kinderen, in 2021 ging het al om ruim 764.000 kinderen, zo berekende het NJi. Wat doet het met kinderen als zij zonder vader (of moeder) opgroeien?
Evidence-based werken wordt steeds belangrijker in het onderwijs. Daarom hebben NRO en KB (nationale bibliotheek) de wetenschappelijke database EBSCO Education Source gratis toegankelijk gemaakt voor onderwijsprofessionals in het po, vo en mbo.
Drie maanden lang bracht documentairemaker Sahar Meradji tijd door met ‘probleemgezinnen’: gezinn...
Daniel T. Willingham: Waarom leren niet vanzelf gaat. 10 inzichten voor de leerkracht | Bewerking...
Alle leerkrachten en IB’ers hebben tijdens hun loopbaan meer of minder te maken met leerlingen met internaliserend gedrag. De grootste uitdaging is om dit gedrag te herkennen en vervolgens een goede bijdrage te leveren aan het hulpverleningsproces. “Het grootste probleem bij het signaleren is dat...
Elke school en leraar staat voor de opgave: hoe ga ik om met verschillen tussen leerlingen? Waaro...
In het afgelopen decennium is er op basisscholen veel druk uitgeoefend om ook de ontwikkeling van leerlingen in de onderbouw regelmatig en systematisch in beeld te brengen. Zo hoopt men dat er eerder en beter rekening kan worden gehouden met de grote verschillen tussen kinderen en er dus een incl...
“Ik wens je veel succes met deze groep. Dit lukt je nooit.” Ik keek mijn collega verbaasd aan. We waren net klaar met de overdracht van haar groep 7 die straks mijn groep 8 zou worden. Ze had veel geïnvesteerd in de groep en dat had haar een hoop energie gekost. Het was goed dat de vakantie voor ...
Een klein deel van de leerlingen dat jaarlijks overstapt van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs heeft extra ondersteuning nodig. Voor deze groep is het des te meer van belang dat die overstap goed wordt voorbereid en dat zij een passende plek in het voortgezet of het voortgezet s...
Hoe weet je of er wordt geleerd in de klas? Wanneer is een les effectief? Vragen die ook Hannah B...
Passend onderwijs krijgt vorm en betekenis in de school, in de klas met de leerling, ouders en de docent. Leerlingbegeleiders, ondersteuningscoördinatoren en orthopedagogen ondersteunen in de uitvoering ervan, maar ook bij het beleid van de school: een belangrijke en cruciale rol die nog niet ove...
De geest is uit de fles! Op woensdagavond 1 november presenteerden de Meesters met Dromen hun boe...
Alles wordt duurder. Boodschappen, energiekosten, woonlasten: steeds meer gezinnen krijgen moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. En dat merk je ook op school. Mariëtte Lusse en Annelies Kassenberg schreven de handreiking ‘Omgaan met armoede op scholen’. In de herziene versie (oktober 2022) s...
De signalen vanuit de leerkrachten van de bovenbouw waren krachtig en eenduidig op basisschool de Violier in Schiedam. Leerlingen kiezen een boek, staren vaak naar de pagina’s of bladeren een beetje in het gekozen boek, maar komen amper toe aan lezen. Leerlingen zijn echt niet gemotiveerd. Hoe ku...
Op dinsdag 4 juni organiseert Instondo Congressen opnieuw het OJ-congres: het nationale congres v...
Nog één keer open ik het gespreksverslag. Heb ik alles echt goed verwoord? Staan er nog spelfouten in? Zijn de afspraken helder geformuleerd? Ik lees het toch nog een keertje door. En ja hoor, toch wat aanpassingen… Hopelijk is iedereen nu tevreden zo. En ik druk op de verzendknop. Klaar! Zucht… ...
De periode van de állereerste afname van de doorstroomtoets ligt achter ons. Qua inhoud van de to...
Het boek van Bert Wienen 'Van individueel naar inclusief onderwijs' is verkozen tot Onderwijsboek...
Kwaliteit ontwikkel je samen. Bij Tangent, een schoolbestuur voor primair onderwijs met meer dan 500 samenwerkers, kiezen ze niet voor een pasklaar kwaliteitssysteem. Toch is het ontwikkelen van beleid op kwaliteitszorg een uitdaging. Kwaliteit mag immers geen toeval zijn. Iedereen draagt eraan b...
TIB voegt in op de kennisrotonde Het NRO publiceert een serie van drie gratis publicaties voor po-scholen, die gemaakt worden in samenwerking tussen wetenschap en onderwijspraktijk. Vraag: Leidt het werken vanuit leerdoelen en leerlijnen tot een versterking van het eigenaarschap bij leerlingen?
Meer variatie in functies komt de stabiele basis van onderwijskwaliteit ten goede. Het versterkt het leren van leraren én leerlingen. Daarover schreven Hannah Bijlsma en Mirjam Keyser een boek en spraken ze met TIB. “Door gebruik te maken van de uiteenlopende leraarvaardigheden in een onderwijste...
Je kunt je hiernaast inschrijven of een offerte aanvragen voor de WIB 2024 op donderdag 28 novemb...
Vraag:
Wat zijn effectieve manieren om zeer moeilijk lerende NT2-leerlingen in het Nederlands te leren communiceren?
Als IB’er ben je de spin in het web als het gaat om het waarderen van diversiteit binnen de school. Daarmee draag je bij aan gelijke kansen voor alle leerlingen. Deze checklist kun je samen met jouw team gebruiken om te ontdekken waar jullie krachten en kansen liggen. Ga samen op onderzoek.
Het belangrijkste kenmerk van (ernstige) rekenproblemen is dat de basiskennis niet of niet goed geautomatiseerd raakt. Wetenschappelijk onderzoek laat daar geen twijfel over bestaan. Voor iedere onderwijsprofessional is het daarom belangrijk om een antwoord te kunnen geven op de volgende vier vra...
Dat ene telefoontje, dat meer verandert dan je op dat moment beseft. Het was een grijze dag in november. De voorbereidingen voor Sinterklaas waren in volle gang en de feestvreugde was in de hele school aanwezig. Tot het moment dat de telefoon overging. Als aan de grond genageld hoorden we het ver...
Vraag:
Welke vormen van ontwikkelingsgericht begeleiden van stagiaires in het basisonderwijs dragen bij aan hun toerusting als aankomend leerkracht?
Tijdens de COVID-persconferenties stond de gebarentolk steevast tussen de bewindslieden in om de informatie ook voor doven en slechthorenden duidelijk over te brengen. Maar wist je dat er naast een gebarentolk ook nog een schrijftolk bestaat? Dit artikel beschrijft de werkzaamheden van een schrij...
Je kunt je hiernaast inschrijven of een offerte aanvragen voor de WIB 2024 op maandag 4 november ...
Sinds begin dit jaar steun je automatisch goede (onderwijs)doelen wanneer je via onze webshop producten aanschaft. Per verkocht boek storten wij namelijk €1,00 in het Instondo Fonds. Dankzij onder meer de succesvolle TIBtoolreeks en het Onderwijsboek van het Jaar 2023, groeit het fonds snel en hebben we recent een eerste schenking gedaan aan Stichting YEB...
Gedurende het schooljaar loop je als intern begeleider regelmatig de kleutergroepen binnen. Deze waardevolle tijd wil je natuurlijk zo nuttig mogelijk besteden. Binnen een kleutergroep is het verdelen van jouw aandacht en focus een pittige klus, met name omdat veel van het leren en ontwikkelen ni...
Op de Lukasschool in de Amsterdamse wijk Osdorp hebben ze één doel: gelijke kansen voor ieder kind. Daarom zijn ze met behulp van de gemeente sinds 2020 omgedoopt tot ‘familieschool’. Zo willen ze al hun leerlingen een stevige basis meegeven die hen wereldwijs en vol zelfvertrouwen aan de middelb...
Hoe ontwikkel je een traumasensitief klimaat in een school? En wat zijn de opbrengsten van een traumasensitief onderwijsklimaat voor leerkrachten en leerlingen? Het consortium Traumasensitief Onderwijs (TSO) voerde met een subsidie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) een onderz...
Cornelie de Jong: Eigenlijk ben ik gewoon leraar | Uitgeverij Aspekt | 2023 | 76 p. | Prijs: € 19...
In de documentaire 'De kinderen van Juf Kiet' werden vier nieuwkomers een jaar lang gevolgd. Juf ...
“Na de pabo startte ik als jonge, enthousiaste en leergierige leerkracht op de Talmaschool in hartje Kralingen-Crooswijk, Rotterdam. Ongeveer vijf jaar heb ik met veel plezier en uitdaging in verschillende groepen op deze school lesgegeven. Nu, twaalf jaar later, ging ik weer eens langs bij mijn ...
Wat?
De Inspectie van het Onderwijs roept scholen en schoolbesturen op om gericht te werken aan de verbetering van de leskwaliteit.
Als IB’er werk je dagelijks met leraren, ouders en educatieve partners samen, om voor iedere leerling passend onderwijs te realiseren. Welke stem krijgt de leerling hierbij: praat je over of met leerlingen? Dit artikel helpt je om leerlingen actief te laten participeren. Met de inspraakladder van...
Je kunt je hiernaast inschrijven of een offerte aanvragen voor de WIB 2024 op dinsdag 19 november...
Dr. Kees Vernooy: Begrijpend lezen op de basisschool. De tekst centraal.
Gompel & Svacina, Antwerpen. 2022. 186 p. Prijs: € 27. ISBN 978 94 6371 394 8
Of je gelukkig bent in je werk wordt bepaald door factoren zoals het inzetten van je talenten, het gevoel van verbondenheid onderling en de mate van betekenisvolheid die je ervaart. Het is belangrijk om hierover met elkaar in gesprek te gaan, zowel over het geven als het krijgen van werkgeluk. Lo...
Het kan zo maar zijn dat een leerkracht uit je team jou als IB’er de vraag stelt: ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat de leerstof bij deze leerling beter beklijft? Wil je eens met me meedenken?’ Wat weten we vanuit onderzoek wat hierbij het beste werkt? Hoe krijg je bij leerlingen topografische kennis,...
Het merendeel van de kinderen vindt het lastig om over traumatische ervaringen te spreken en zal er niet op eigen initiatief over beginnen. Terwijl praten over trauma met belangrijke anderen en vervolgens passende emotionele steun krijgen, de kans op het ontwikkelen van een posttraumatische stres...
Volgens Pauline Bruinsma en Debbie Verveer, docenten master Educational Needs bij Fontys Hogeschool, is er op scholen een groeiend besef van de waarde van het actief aanleren van bekwaamheden die leerlingen en onderwijsprofessionals helpen om gelukkig en succesvol in het leven te staan. “Door sch...
Eigenaarschap van het leerproces, leren te leren, plannen: het zijn voorbeelden van 21e-eeuwse vaardigheden die veel aandacht krijgen binnen de onderwijspraktijk in het po (en vo). Deze vaardigheden vereisen echter een gedegen ontwikkeling van executieve functies zoals zelfsturing en gedragsregul...
Een kind dat op school nog niet praat, hoe erg is dat eigenlijk? We kennen allemaal kleuters die het nog spannend vinden en weinig zeggen. Zijn ze gewend, dan hoor je hen steeds meer. Soms blijft een kind echter zwijgen. Er kan dan sprake zijn van selectief mutisme; het kind praat thuis wel, maar...
Het ideale veranderproces: iedereen wil, denkt en doet hetzelfde. Of sla je dan een belangrijke stap over en houd je te weinig rekening met de complexiteit van ‘veranderen in het onderwijs’? Hoe reflecteer je op een gemaakte keuze? Tijdens het proces van onderwijsverbetering zorgt de creatieve kr...
Hoewel we al jaren werken aan passend onderwijs en daarin mooie stappen hebben gezet, is ons doel...
De Onderwijsraad komt met een suggestie voor het niet aflatende lerarentekort: beperk het onderwi...
Met de komst van passend onderwijs ervaren veel leerkrachten en intern begeleiders steeds meer werkdruk. Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften hebben extra ondersteuning nodig binnen het reguliere onderwijs. Door onderwijsondersteunend personeel in te zetten, kun je dit proces mede vormgeven...
Hoe voeg ik waarde toe aan de samenleving? De afgelopen jaren ben ik me steeds meer gaan verdiepen in het thema hoge verwachtingen en de impact hiervan op leerprestaties (cognitief) en welbevinden (sociaal emotioneel) van leerlingen. Uitgaan van ‘High Expectations’ verandert je kijk op het onderw...
De start van het nieuwe schooljaar betekent ook weer de start van een nieuw jaar voor de Inspecti...
Hogescholen en universiteiten zijn organisaties die in hun hoofdprocessen duidelijk lerende organisaties zijn. Maar gaan zij ook bij bestuur- en beheerstaken in die stijl te werk?
In dit artikel wordt ingegaan op het echt luisteren naar leerlingen in hun onderwijsbehoefte. Dit betekent voor elke leerkracht en begeleider in de schoolorganisatie dat zij werken vanuit drie belangrijke aspecten: luisteren, leren en leiden. Gebruik het geschetste kader voor oprecht, nauwkeurig ...
Door de bomen zien we haast het bos niet meer. Over begrijpend lezen is meer dan genoeg gezegd en...
Dat is het motto van Nicole Hanegraaf, auteur van het boek ‘Onderwijs van Binnenuit’. Volgens Nic...
Als erkend expert op het gebied van neuropsychologie kan Erik Scherder moeiteloos het effect van armoede op de ontwikkeling en werking van de hersenen in beeld brengen. Dat effect valt volgens veel wetenschappelijk onderzoek niet te onderschatten, integendeel. “Ik zie kansen in het onderwijs, wan...
Op SBO Het Pluspunt is de afgelopen jaren hard gewerkt om de tandem directeur-IB’ers zo goed mogelijk te laten functioneren. “Onze verschillende rollen en taken zijn transparant, maar er is veel overlap. Daardoor zitten de IB’ers de ene keer voorop en de andere keer ik”, zegt directeur Selma Klei...
Steeds meer scholen werken met expert-leraren. Bijvoorbeeld een expert-leraar op het gebied van begrijpend lezen, die onder meer verantwoordelijk is voor de kwaliteit van het leesonderwijs op school. In dit artikel gaan we in op de vraag wat een expert-leraar is, welke taken zij heeft en hoe ze m...
TIB voegt in op de kennisrotonde. Het NRO publiceert een serie van drie gratis publicaties voor po-scholen, die gemaakt worden in samenwerking tussen wetenschap en onderwijspraktijk.
De kans is groot, dat je als IB’er een aantal leerlingen begeleidt, die kampen met licht verstandelijke beperkingen (LVB). Gemiddeld zit er in elke klas wel één. In Nederland wordt ongeveer 30% van LVB niet tijdig door professionals en hun omgeving gesignaleerd. Deze beperkingen zijn vaak niet aa...
Hoe kun je als onderwijsprofessional aansluiten bij de behoeften van leerlingen voor het delen van internaliserende problemen en het zoeken van hulp? De adviezen in de handreiking 'Zie mij!' (Sijp, Zijlstra en De Boer, 2018) zijn afkomstig van leerlingen die zelf te kampen hadden met internaliser...
Je kunt je hiernaast inschrijven of een offerte aanvragen voor de WIB 2024 op maandag 11 november...
Unicef en Defence for Children waren in 2019 niet mals in hun rapportages: de sociale ongelijkheid in Nederland neemt toe en het onderwijs heeft daar een belangrijk aandeel in. Dit wordt zichtbaar in lagere uitstroommogelijkheden voor bijvoorbeeld leerlingen uit gezinnen waar financieel minder te...
In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?
Leerlingen in groep 8 maken zich weer op voor de overgang naar het voortgezet onderwijs. Niet all...
Met behulp van de handreiking Omgaan met armoede op scholen (2022) kan worden geanalyseerd wat je als school al doet, wat beter kan en wat de volgende stap kan zijn. Denk daarbij aan:
Strikt genomen ga je werken ‘om de kost te verdienen’. Maar volgens IB’er Ceciel Bonte zul je dat werk niet lang volhouden als het daartoe beperkt blijft. De meeste mensen hebben een extra drijfveer nodig, weet ze uit lange ervaring. “Werkgeluk is idealiter elke dag met plezier naar je werk gaan ...
Ouderbetrokkenheid heeft een positief effect op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Leraren van nieuwkomers geven aan het moeilijk te vinden ouders te bereiken. Wel is duidelijk dat een responsieve houding naar de thuistaal en de culturele achtergronden nodig is. Ook ...
Tijdens jouw werk als IB’er sta je dagelijks voor vraagstukken, probleemstellingen of casuïstiek. Zaken die intern begeleiders graag op een goede efficiënte en effectieve manier willen aanpakken. Maar wat werkt? Hoe pak je het aan? En op welke manier betrek je hier je team bij? Waar ligt jouw ver...
De landelijke Week van de Lentekriebels staat weer voor de deur (4 t/m 8 maart). Als school ben j...
Met plezier naar school gaan, waar de leerkracht je ziet, hoort en aanmoedigt om je talenten te ontwikkelen en je daarbij oplossingsgericht en in bekrachtigende taal ondersteunt. Een vanzelfsprekende wens die gelukkig voor veel leerlingen in vervulling gaat. Maar wat als een leerling anders reage...
De meerderheid van de kinderen met emotionele en gedragsstoornissen die bij jeugdzorg of GGZ terechtkomen, hebben vaak niet-geïdentificeerde taalachterstanden. Onderzoekers schatten dat wel 70 tot 90% van hen een taalachterstand heeft (Chow & Wehby, 2018, Embrechts et al., 2019). Gedragsproblemen...
Ismail Aghzanay, Emin Kececi & Yasin Laylali: Het geheim van de leraar | Uitgeverij Instondo | Do...
Samen lezen is leuker! Dat is ook de insteek van de leesspecialisten van de IJsselgroep en de Bib...
Naomi Smits: Wie dit niet leest is gek. Uitgeverij Pica, Huizen, 2022. 208 p. Prijs: €19,95. ISBN...
Toetsen liggen onder een vergrootglas. Waarom nemen we ze af? En wat is de waarde van de verkregen uitkomsten? Onderzoeken die aantonen dat eindtoets en schooladvies goede voorspellers zijn voor het uiteindelijke schoolresultaat van een leerling, houden geen rekening met de ‘zichzelf waarmakende ...
Sinds 1 januari jl. is het nieuwe Protocol Dyslexie Diagnose en Behandeling (PDDB 3.0) van kracht. Ook gelden er aangepaste criteria voor de aanmelding voor vergoede diagnostiek en behandeling van leerlingen bij wie het vermoeden bestaat dat zij ernstige dyslexie hebben. Het gaat hierbij zowel om...
Voor Milio van de Kamp is het heel relevant hoe je hoge verwachtingen implementeert en dat alle medewerkers op school ze toepassen. Zijn eigen turbulente onderwijscarrière is daar bepaald geen illustratief voorbeeld van. Geboren in armoede doorliep hij alle lagen van het onderwijssysteem om uitei...
Intern begeleiders hebben in veel scholen de taak om een verandering te (helpen) implementeren en dat proces te begeleiden. Pessimisten redeneren vaak dat ‘de mens’ niet van veranderen houdt en bij voorkeur voor het bekende, het zekere gaat. Zo niet de zeer ervaren expert in het managen van veran...
Je kunt je hiernaast inschrijven of een offerte aanvragen voor de WIB 2024 op dinsdag 26 november...
Anton Horeweg: Executieve functies ontwikkelen in de klas. Wat jij als leerkracht kunt doen | Uit...
Een droom is uitgekomen! Na de eerste editie van het Kleutercongres in 2023 ontstond het idee de ...
‘Alle kansen voor alle kinderen’ of nog sterker: ‘Op deze school staat het kind centraal’. Kijk om je heen en je ziet het denken vanuit het kind als individu naar voren komen. Niet voor niets is één van de doelen van passend onderwijs: ‘Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste ...
Van professionals die werkzaam zijn in onderwijs en jeugdhulp mag je verwachten dat ze kunnen samenwerken met de betrokkenen in de omgeving van kinderen die ze begeleiden. Interprofessioneel samenwerken is een voorwaarde om leerlingen in staat te stellen zich succesvol te ontwikkelen, om hen met ...
Tijdens de Week van de Intern Begeleider (WIB) in november 2022 was de workshop ‘Werken met werkvormen werkt!’ een groot succes! Meer dan 200 IB’ers lieten zich inspireren door werkvormen die je kunt inzetten tijdens bijvoorbeeld een groepsbespreking, bij het analyseren van data of bij het voeren...
Niels Thijssen: Wat doe ik hier? Over leiderschap, lef en het echt anders doen | Lannoo Campus | ...
We kijken terug op weer een zeer geslaagde editie van het Nationale Kleutercongres op woensdag 3 april in Ede. De dag stond dit keer in het thema van de motor van ontwikkeling.